lauantai 21. maaliskuuta 2015

Roomalaiset ruokamarkkinat, vaellus ja kylpyläretki

Seuraa jälleen tarinaa mielenkiintoiselta seikkailupäivältä. Tapasimme pikku porukalla Fabra i Puigin bussiasemalla (koska lähibussiasema oli suljettu suuren maratontapahtuman vuoksi). Siellä hyppäsimme bussiin ja jäimme pois Caldes de Montbuin romanttisessa pikkukylässä, joka on 35km päässä Barcelonasta.

Kylä on kuuluisa kuumista lähteistään, joita on hyödynnetty Rooman ajoista lähtien. Siellä oli vieläkin nähtävillä vanhat kylpylän jäänteet ja muita raunioita.

Kylässä oli menossa juuri Roomalaiset ruokamarkkinat ja herkkukauppiaita oli joka puolella. Oli myös hauskoja vanhoja karuselleja lapsille ja monenlaisia käsityöläisesityksiä sekä antiikkikauppiaita.

La Font del Lleó eli Leijonalähde, josta tuli 74°C asteista vettä.

Kaupungin vieressä oli vihannespuutarhoja.

Jaloillekin oli oma lämmin pesupaikka (voi siinä käsiäkin pestä...)

Vieraamme Petra oli mukana retkellä ja ostimme kojusta välipalaksi Patatas Bravakset sekä cavaa. Oli herkullinen ja täyttävä annos.

Kyläkiertelyn jälkeen kokoonnuimme jälleen isommalla porukalla ja lähdimme kävelemään poispäin kylästä kukkulareitille.

Ihmettelimme kun polun varrella oli paljon isoja kaatuneita puita...

(kuva reissukaverin)

Tässä vaiheessa oppaamme (sama kuin viimeksi ja Sakke-koira mukana tietysti...) kertoi, että poiketaan reitiltä. Hän oli jokunen vuosi sitten miehensä kanssa löytänyt metsiköstä kuulemma kauniin laguunin, jota lähdimme etsimään...

Koska olimme kaikki tarpeeksi yllytyshulluja, emme juuri säikähtäneet vaikka myrsky oli täälläkin riehunut eikä polusta enää voinut puhua...

"Trust me, I know where I`m going!"

Aikamoisen ryteikössä rämpimisen jälkeen saavuimme kauniille aukiolle, jossa pulppusi lähteestä puhdasta vettä. Täytimme siellä mielellämme vesipullomme.

Tuosta puiden takaa oli aikamoinen pudotus "rotkoon".
Mietimme, että tänne olisi kiva tulla joskus telttailemaan, -vaikka juhannuksena.

(kuva reissukaverin)
Jatkoimme matkaa metsikössä eteenpäin, koska siellä piti olla se kaunis laguuni, jossa oppaamme olivat nähneet joskus saksalaisia uimassa...

Mutta myrsky oli sotkenut sielläkin paikat ja odottamani upea turkoosi laguuni näytti lähinnä tavalliselta ryteikkölammelta!

Hieman ryvenneinä ja kädet naarmuttuneina palasimme taas polulle. Ilma muuttui pilviseksi ja pelkäsimme että kohta alkaa sataa.

"Ammunta -vaara" -no tästä kuitenkin mentiin...

Alkoi sitten lopulta sataa, ensin tihuuttamalla ja kun kylä tuli lopulta näkyviin, vettä tuli oikein tosissaan. Meille alkoi tulla kylmä...

Matkalla näimme vanhan mökkiraunion, johon miehen kanssa heti ihastuimme...tähän saisi hienon terassin...ja mitkä näköalat:

Tässä oikaisimme kuraisten peltojen poikki (kuva reissukaverin)

Juoksimme vähäksi aikaa sateensuojaan erääseen urheiluhalliin ja totesimme, että vaatteemme ovat lähes läpimärkiä ja kuraisia. Olimme kuitenkin nälissämme ja meillä oli suunnitelmissa mennä ruokailemaan ennen tilaamaamme kylpyläreissua.

Minä tilasin salaatin ja merluza -kalaa, oli todella herkullista. Mies otti kanapihviä ja tortillaa.

Sakkekin pääsi lämmittelemään...ja napostelemaan (kuva reissukaverin)
Osa porukasta lähti tässä vaiheessa kotiin (myös Sakke), mutta me muut...menimme Vila de Caldes -kylpylään. Siellä oli ihanan lämmin jo heti respassa ja se tuntui ihanalta kun olimme niin kylmissämme. Saimme paksut kylpytakit mukaamme ja menimme vaihtamaan uikkarit päälle ja sitten lämpimään höyrysaunaan...se oli taivaallista.

(kuva Vila de Caldes)
Kylpylässä oli höyrysaunan lisäksi neljä lämmintä poreallasta.
Suomalaisina (ja joukossa oli yksi perulainenkin) meille alkoi tulla altaissa jo hieman liiankin kuuma, sillä ne olivat oikeasti paljon lämpimämpiä kuin altaat Suomen kylpylöissä. Eikä virkistävää kylmävesiallasta ollut lainkaan.

Siksi respan neiti katsoi ihmeissään kun menimme kylpytakeissamme ulos sateeseen ja pimeään vilvoittelemaan. Kyllähän tuntui hyvältä!

Oppaallamme oli muuten kymppi taskussa ja houkuttelimme Perun miehen hakemaan oluet kaikille läheisestä baarista. Kyllä hän menikin, vaikka ihmetteli kovin. Ja olivat ihmetelleet baarissakin kylpytakkihiipparia...

(kuva Vila de Caldes)

Tillariina K. kirjoitti...

Jotenkin tulee Ranska, Italia ja Espanja kuvissa mitä näkee blogeissa, että on sellainen vanhahtava fiilis. Suomesta ei sellaista oikein tahdo löytyä. Meillä on varmaan tulipalojen ja sotien vuoksi hävinneet sellaiset miljööt. Kaikki tahtoo olla modernia. Samalla vanha kiehtoo, mutta jos olen rehellinen, niin vähän se kyllä ahdistaakin.

Tiina V. kirjoitti...

Olipas mielenkiintoinen ja hauska tarina :)
Luin sen ääneen Jukalle, joka lepäilee tuossa sängyllä peiton alla.
Viime yö oli kylmä meilläpäin:
melkein kymmenen astetta pakkasta,
aurinko kuitenkin paistaa nyt aamulla!

Pepi kirjoitti...

No onpas siellä kunnon myrsky riehunut!

Jotenkin niin suomalaista, että mitäs me...tuosta mennään vaikka vähän ammuntavaaraa onkin :D

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Täälläkin viileni. Pariin päivään ei ole ulos tehnyt mieli, vaikka onkin ollut aurinkoista. Olin miehen mukana hänen luentoreissullaan, mutta kamera sai makoilla kassissa ja yhtäkään kuvaa ei kylmän tuulen vuoksi tullut otettua. Niin sitä ehti jo asennoitua kevääseen ja lämpöön:).

Eevastiina Lehtonen Vieira kirjoitti...

Hyvä Sakke! Ja tietenkin kaikki reippailijat. Voin vaan kuvitella, kun perulainen kaverinne on mennyt ostamaan teille evästä kylpytakissa.. hihihihihi

Tiia K kirjoitti...

Mahtava reissu, olette niin reippaita. Ihanaa katsoa näitä kuvia. <3

Suvikummun Marja kirjoitti...

Hieno reissu!Hauskaa, että pääsin mukaan näin virtuaalisesti. Kiitos siitä :)

Matkatar kirjoitti...

Tillariina: Juu minustakin tuo kylä näytti niin erilaiselta kuin Barcelona, ihan kuin olisi ollut toisessa maassa.

Tiina: Kiitos!

Pepi: :D

Paluumuuttajatar: Aina ei jaksa kameraa ottaa mukaan ja vaikka ottaakin, ei sitten innostukaan kuvailemaan. Olen huomannut saman...

Eevastiina: Sakke jaksaa ihmeesti pikkusine koipineen.

Tiia: Kiva kun pidit :D

Suvikummun Marja: Kiva kun sinäkin pidit!