tiistai 15. maaliskuuta 2016

Montserrat -vuoren valloitus

Viime lauantai hurahti mukavissa merkeissä vaeltamassa. Olimme nimittäin erään ystävämme ja hänen kahden koiransa kanssa Montserratin vuorella. Miten sujui päivä kolmen koiran kanssa kun Sirillä juoksut alkamassa ja toiset ovat leikkaamattomia uroksia...?

Edellisen kerran kävimme täällä viisi vuotta sitten (juttu täällä) ja aika hyvät muistikuvat siitä olikin, sen verran vaikuttava paikka Montserrat on kaikin puolin. Tällä kertaa halusimme vain vaeltelemaan emmekä siis käyneet luostarissa.

Pääsimme ystävämme kyydissä tänne luostarille. Viimeksihän tulimme tänne junalla. Luostari on 45 kilometrin päässä Barcelonasta.

Tästä jatkoimme matkaa vaijerivaunulla vieläkin ylemmäs. Vaunu kiipesi tosi jyrkkää vuorenrinnettä ylöspäin ja luostari jäi aina vaan kauemmas.

Ylhäältä alkoi laaja luonnonpuisto jossa on paljon vaellusreittejä. Me lähdimme kiipeämään korkeinta huippua Sant Jeronia kohti, joka on 1236m korkeudessa.

Tina päästi heti toisen koiransa (Tor) vapaasti juoksemaan ja se oli ihan innoissaan. Sirin me pidimme tietysti valjaissa kiinni mutta se tottui pian toisiin koiriin ja tykkäsi kovasti kipittää mukana. Polku oli helppokulkuista, välillä sileää ja välillä rappusia. Näköalat olivat huimat ja muuttuivat koko ajan kävellessämme.

Vähän aikaa luostari näkyi vielä alhaalla, kunnes se lopulta katosi näkyvistä. Ihailimme jännän muotoisia vuorenhuippuja, jotka olivat kuin Aku Ankka -lehdestä.

Tässä pysähdyimme ihmettelemään vuorikiipeilijöitä, niitä oli tuolla paljon.

Ei hassummat näkymät eväidensyönti paikallamme vai mitä? Tätä näkymää olisi ihaillut vaikka miten kauan lämpimässä auringossa, mutta jatkoimme eteenpäin ja ylöspäin kiipeämistä.

Poluilla oli selkeät opasteet, tosin aikamääreet oli taidettu mitata hieman nopeampijalkaisten mukaan...

Hauska ukkelivuori:

Aloimme lähestyä Sant Jeronia, Montserratin korkeinta huippua. Siellä olikin väkeä tosi paljon ja portaissa joutui odottelemaan...mutta eihän meillä ollut kiire.

Ystävämme ottama kuva meistä. Täytyy myöntää että hieman hirvitti seisoa tuossa lähellä aitaa...

Tuolla tasanteella oli kaunis kompassi:

Alaspäin lähdössä...

"Kyllä vain, komialta näyttää" meinasi Sirikin näköaloista
Vaihtelun vuoksi menimme toista reittiä alas luostarille. Päätimme vielä kävellä koko matkan joten vaijerivaunu jäi lopusta pois.

Reitti oli jälleen täynnä aivan upeita maisemia (=hirmupolkuja joita sai kävellä kieli keskellä suuta) ja rappuja. Siriä ja Sakke-mäyristä jouduttiin kantamaan lähes koko ajan ettei niiden selkä rasitu. Minä pidin Toria hihnassa sillä alueella oli paljon jälkiä villisioista.

Rappujen määrä alkoi tosissaan tuntumaan reisissä joten olimme iloisia kun luostari lopulta tuli näkyviin. Tästä oli tosin vielä hyvän matkaa rappuja lisää ennenkuin pääsimme parkkipaikalle ja autolle.

Tuli kyllä aika voittajafiilis tästäkin vaellusretkestä, oli niin huimaa ja kaunista. Sirikin tuntui nauttivan täysin siemauksin luonnosta ja se tutustui hyvin uusiin kamuihinsa. Meillä onkin suunnitteilla lähteä pääsiäiseksi samalla porukalla Tarragonan liepeille...joten kivaa odotettavaa tiedossa.

Menninkäinen kirjoitti...

V-A-U! Tosi hienot maisemat ja upea vaelluskeli osunut teille! Hienosti jaksanut pikku Sirikin tallata ylös asti.

Mua huvittaa toi etäisyyksien ilmoittaminen ajassa. La Palmalla käytiin eräässä luonnonpuistossa ja bongattiin reitti näköalapaikalle. Kysyin infossa alhaalla kuinka pitkä matka sinne on ja vaikka kuinka tivasin kilometrejä, setä vaan tuumi 3h sinne ja takaisin... Se aika taas oli mitattu laiskan kanarion askelissa, koska sedän ihmetykseksi palattiin 1,5h kuluttua... :D

Elina / Vaihda vapaalle kirjoitti...

Ei mikään ihan helpoin koirien lenkityspaikka. :D Maisemat kyllä palkitsee senkin edestä! Siri on varmasti yksi kauneimmista chihuista mitä on olemassa. <3

Pauliina / PauMau kirjoitti...

Huiman näköiset vuoret! Kyllä ihan urheilusuorituksesta käy tuollainen kipuaminen. Varsinaista vuoristokiipeilyä täytyisi kyllä tarkoin harkita, korkeanpaikankammo voisi iskeä oikein huolella.

Susanna kirjoitti...

Aivan mahtavat maisemat!
Hatun nosto teille urheasta reippailusta :-)

Pepsi + Max kirjoitti...

Upeat maisemat ja hauska ukkeli! Oliko hyvät eväät mukana vai voiko sieltä ostaa jostain syötävää?

Matkatar kirjoitti...

Menninkäinen: Kiitos, juu varauduimme että tuolla ylhäällä olisi kylmempää ja tuulisempaa mutta oikeastaan tuli ihan lämmin ja aurinko paistoi koko ajan. Oli tosiaan hassua laittaa ajassa etäisyydet. Kännyn askelmittariohjelman mukaan päivämatkaa olisi ollut reilut 16 kilsaa.

Elina / Vaihda vapaalle: Ei mutta ne tykkäsivät kovasti, alastulo oli vähän hankalaa kun oli jyrkät raput mutta muuten. Kiitos, minustakin Siri on tosi nätti tyttö <3

Pauliina: Oli hyvät treenit joo! Ainakin kun lihaskuntoharjoittelu on ollut viime kuukausina hieman vähemmällä. En minä tuonne vuoristokiipeilemään lähtisi, ei riittäisi käsivoimat ja sitten tulisi korkeanpaikankammo kääk!

Susanna: Kiitos!

Pepsi+Max: Ostimme tuolta luostarin kahvilabaarista juustopatongit, oli herkulliset. Mukana mehua ja vettä, kyllä sillä sen päivän jaksoi. Oli kyllä illalla kova nälkä ja menimmekin suoraan pitaleiville retken jälkeen...

Tiina V. kirjoitti...

Huikeat näkymät!
Montserrat tuo meillekin muistoja mieleen :)

Ansku BCN kirjoitti...

Meillä oli myös mielessä viime viikonloppuna retki Montserratille, mutta mentiin kuitenkin toiseen luonnonpuistoon! Pitäisi käydä nyt ennen kuin tulee liian kuumat kelit :). Voinko linkata tähän postaukseen blogini FB-seinällä?

Matkatar kirjoitti...

Tiina V: Juu tuolla oli tosi kaunista! Oletteko tekin käyneet Montserratilla...en muistanutkaan :D

AnskuBCN: Olisikin ollut hauska törmätä tuolla! Ilman muuta saat linkata, kiitos! :D

JohaNna / Arjen miljonääri kirjoitti...

Lumoavia kuvia! Kylläpä tulikin matkakuume.

Kikka Kainu-Lehto kirjoitti...

Aivan huikeita kuvia ja tämä oli varmasti mieleenpainuva retki. Innolla jään odottamaan Tarragonan kuvasatoasi. Vietimme siellä mieheni kanssa ikimuistoisen loman 10 vuotta sitten vastarakastuneina ja nyt tuntuu, että vielä niin nuorina. Ihana päästä fiilistelemään kuviesi kautta näitä mahtavia paikkoja, jotka ovat olleet itsellenikin merkityksellisiä. Mukavaa Tarragonan matkaa teille!

Irmastiina Ruusukummusta kirjoitti...

Upeat kuvat, mutta paikka ei olisi kyllä minulle sopiva...jo kuvia katsellessa tuli vähän paha olo. Korkeanpaikankammo nosteli päätään...:)

Satu kirjoitti...

Ooh, te olettekin taas Espanjassa! Pahoittelen, etten ole viime aikoina hirveästi ehtinyt kommentoimaan, mutta jatkossa on varmasti enemmän aikaa. :-)

Ihan huippuvaellus teillä on ollut! Ja pikku-Sirikin siellä niin reippaana mukana. :-)

Matkatar kirjoitti...

Johanna: Kiitos :) Se on tervettä kuumetta :)

Kikka Kainu-Lehto: Kiitos, oli kyllä iki-muistettava retki!

Irmastiina: Kiitos! Juu ei tuo ihan kaikille kävisi...minullakin parissa paikassa tuntui vähän mutta onneksi meni ihan hyvin. Muistan kyllä miltä tuntuu kun oikein tosissaan huimaa korkealla.

Satu: Juu täällähän me jo 3 viikkoa, niin se aika kuluu äkkiä. Älä huoli, en minäkään aina ehdi ja jaksakaan blogeja kierrellä lueskelemassa ja kommentoimassa.

Pasi Lepola kirjoitti...

Huikeita maisemia jälleen kerran, tuonne haluan päästä. Pitipä pitkästä aikaa jotain kirjoittaa, koska aivan liian harvoin kommentoin, vaikka kuvasi katson joka postauksesta läpi.

Matkatar kirjoitti...

Pasi Lepola: Kiitos kommentista, toivottavasti pääset jonain päivänä tuonne kuvailemaan!

Harakka kirjoitti...

On teillä olut tosi upeat maisemat siellä vuorella!
Sirikin on kuin olisi siellä aina ollut.
Miettii yhdessä kuvassa maisemien kauneutta ja suuruutta!
Hienot kuvat reissultanne.

Titi kirjoitti...

Tutut maisemat, patikoimme viime kesänä tuonne korkeimmalle kohdalle perheen kanssa. Montserrat teki lähtemättömän vaikutuksen. Asuimme myös paikassa (Mas del Puig) josta oli upeat näkymät vuorille. Suosittelen ��

Matkatar kirjoitti...

Harakka: Juu Siri on niin tyytyväisenä aina matkassa :)