keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Vaikutelmia Gironasta

Viikonloppu sujui jälleen mukavasti, sillä olimme reissussa. Menimme ensin junalla lentokentälle, josta vuokrasimme kätsyn pikku auton jolla pääsimme huristelemaan. Suunnitelmissa oli tutustua ensin Gironaan, ja jatkaa siitä hieman eteenpäin.

Girona oli meille molemmille uusi tuttavuus. Sen keskellä virtaa Oñar -joki, joka antaa keskustalle aika viehättävän ilmeen. Kuten myös nuo kivat pastellinväriset vanhat talot, jotka on rakennettu 1800-luvulla.

Kiersimme sillan yli toiselle puolelle ja lähdimme sieltä kiipeämään vanhaan kaupunginosaan. Kuulimme myöhemmin ystäviltämme, että juuri tuolla on kuvattu Game of Thornes -sarjan viimeinen tuotantokausi. Se näyttikin siltä että se sopisi hyvin jonkin elokuvan tai sarjan kuvauspaikaksi. Tuo sarja on minulla ollut jonkin aikaa katsottavien listalla, mutta vielä en ole ehtinyt aloittaa...

Vanha kirkko oli hyvin korkealla paikalla ja sieltä näkyikin kivasti joka puolelle.

Löysimme harhaillessamme vanhan kylpylän. Se oli arabialainen kylpylä, Banys àrabs, mutta ei nimestään huolimatta ole arabien, vaan roomalaisten rakentama 1100 -luvun lopulla.

Kylpylän ulkopuolella oli muusikkoja, joiden musisointia oli kiva kuunnella ja se sopi hyvin tunnelmaan.

Jatkoimme kävelyä vanhassa kaupunginosassa ja päätimme etsiä ruokapaikkaa ja istahtaa välillä varjoon. Löysimme mexikolaisen ravintolan, jossa söimme nachoja, patatas bravaksia sekä quesadilloja. Ihan keskiverto ateria, mutta mausteita olisi voinut olla enemmän...

Girona ei ole mikään suuren suuri kaupunki, joten keskusta oli melko pian kävelty läpi. Aloimme tulla jo tutuille kaduille ja päätimme hissukseen palailla autolle.

Itse asiassa niin viehättäviltä kuin suuri osa näistä kuvista varmaan näyttääkin, Gironasta ei tullut sellaista mielikuvaa, että siellä viihtyisi pidempäänkin tai että sinne voisi jopa muuttaa.

Se oli jotenkin tunkkainen, paljon oli tyhjiä asuntoja ja rakennuksia ja taloja, joiden julkisivulle ei ole tehty pitkään aikaan mitään. Vähän ihmettelimme, sillä Gironan pitäisi olla Espanjan vauraimpia kaupunkeja.

Siri -kuten mekin kuitenkin tykkäsimme auringosta kovasti. Ihania tulppaanejakin löysin puutarhasta matkalla autolle..

Seuraavaksi kerron missä yövyimme retkellämme, oli nimittäin jälleen persoonallinen paikka...

CU ja hyvät viikonloput kaikille!

Tellu Tom kirjoitti...

Olipa kiva kuvasarja.

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Minulle tästä tuli Italia mieleen. SIellä oli monta kaupunkia, joissa joki kulkee keskellä. Nuhjuisuus ei kyllä välity ollenkaan:).

Matkatar kirjoitti...

Tellu Tom: Kiitos kiva kuulla!

Paluumuuttajar: Niin minullekin tuli paljon Italia mieleen. Toki kuvailin kaikkea kivimman näköistä niinkuin aina joka puolella, mutta esim. mennessämme autolla kaupunkiin näimme sellaisia lähiöitä mitä ei vielä missään Espanjassa. Suurin osa taloista asumattomia tai puoleksi hajonneita, ja maalattu aivan täyteen graffiteja. Olisi kiva ollut ottaa niistäkin kuvia, mutta jotenkin jopa hieman pelotti ne seudut.

Marre kirjoitti...

Mielenkiintoinen kaupunki ja kauniit kuvat olet sieltä ottanut.
Onpa ihmeellisiä ne asumattomat talot.. mikäköhän niiden tarina on..

Menninkäinen kirjoitti...

Kauniita kuvia joka tapauksessa. Tuollaisista joen päällä roikkuvista taloista tulee aina mieleen, että vieläköhän nykypäivänä annettaisiin rakentaa tuolla tavalla...

enkulin käsityöt kirjoitti...

Todella ihanat reissukuvat.

Harakka kirjoitti...

Niin kauniit kuvat reissultanne ja Siri on joka kuvassa niin kuvauksellinen ja kaunis!

Katinka kirjoitti...

Ihania kuvia ja kiitos jälleen loistavasta nojatuoli matkasta. Kuvista todella tuli selainen tunne, että tuonne voisi muuttaa, mutta totuus on joskus kuvia karumpaa =D. Aurinkoista viikonloppua ♥

Allu kirjoitti...

Onpa kaunis paikka, tonne pitää joskus ehtiä. Mäkin jotenkin luulin, että se on Italiassa.

Tiia K kirjoitti...

Tuli jokikuvista mieleen Firenze, mutta ränsistyneemillä taloilla. Hienoja nuo pylväskuvat!

orvokki kirjoitti...

Voi miten ihana kaupunki ja valtavan upeat kuvat. Tuli fiilis matkustaa tuonne.