keskiviikko 28. syyskuuta 2016

Raaseporin lumo

Viime lauantai hurahti mukavasti Visit South Coast Finlandin järjestämällä bloggaajamatkalla Raaseporissa. Matkaseurana minulla oli mukava blogikamu Satu blogista Talossa no 23. Pääsimme hänen miehensä kyydillä Kiasman eteen Helsinkiin josta meidät sitten poimittiin Lumo Oy:n bussiin ja tutustuimme ihanaan oppaaseemme Tuulaan.

Oli mukava huomata perillä että meillä oli kuin tilauksesta mitä parhain syyssää!

Ensimmäinen tutustumiskohteemme oli Raaseporin Kisakeskus eli Kisis. Se on kauniilla luonnonläheisellä paikalla kauniin järven rannalla.

Meille tarjottiin saavuttuamme aamupalaa ja tosi herkullista mansikka-basilikasmoothieta...nam täytyy kokeilla itsekin tehdä tuollaista!

Saimme kuulla että tuolla Kisakeskuksessa on usealle sadalle majoituspaikkoja ja kävimme katsomassakin yhtä viihtyisää mökkiä.

Rannassa on savusaunakin...tuolla olisi rentouttavaa istuskella ja pulahtaa laiturilta uimaan!

Kisiksessä voi tietysti harrastaa monenlaisia urheilulajeja ja siellä järjestetään erilaisia tapahtumia ja leirikouluja. Näimme fresbeegolffareita ja saimme omat fresbeet tuolta mukaan. Voisi mennä joku kerta heittelemään.

Meille oli järjestetty kyllä extremempää puuhaa. Pääsimme nimittäin kokeilemaan jousipyssyammuntaa! Puiston ohjaaja antoi meille varusteet ja näytti miten se jousi oikein jännitetään ja sitten pääsimme itse ampumaan.

Eikö olekin kaunista työtä nämä puiset jousipyssyt?

Kuvat Sadun

Oli muuten kivaa tuo ampuminen! Ei niin helppoa kuin luulisi, mutta saimme sentään tauluihinkin osumia.

Matkalla lounaalle ehdimme pikaisesti piipahtaa ihailemaan Billnäsin rautaruukin vanhoja rakennuksia ja tehtaita. Sekin oli sellainen paikka että olisi viihtynyt pidempäänkin kuvailemassa ja tutkimassa paikkoja...

Saavuimme Tammisaareen ja siellä oli juuri lauantainen tori loppumassa. Kiertelimme vähän tutkimassa kaunista Tammisaarta ja samalla oppaamme kertoi meille sen värikkäästä historiasta ja arkkitehtuurista. Keskustassa on vanhakaupunki jota kierrellessään tuntuu kuin menisi ajassa parisataa vuotta taaksepäin.

Julkinen häpeäpaalu
Lounaalla kävimme Motel Marinessa. Se on hyvällä paikalla oleva viihtyisä jenkkityylinen motelli-ravintola, joka on ennen ollut yksityiskotina. Ravintolan pihvit ovat kuulemma erityisen kuuluisia.

Meille oli varattu herkulliset jättisuuret katkarapuvoileivät punaviinin kera.

Virkistäytyneinä jatkoimme kiertelyä Tammisaaressa.

Kuva: Satu

Vanhan keskustan katujen nimet viittaavat katujen varrella asuneiden käsityöläisten ammatteihin: on esimerkiksi Kehrääjänkatu, Hatuntekijänkatu, Suutarinkatu ja Sepänkatu. Mikähän ammatti tämä liinankankuri on ollut?

Kaunis vanha kirkko näkyi joka puolelle
Hyppäsimme jälleen bussiin ja päiväkahvit ja teet nautimme Hotel SeaFront -nimisessä paikassa. Sielläkin meidät otettiin lämpimästi vastaan ja mielenkiintoisen kierroksen jälkeen saimme aivan ihanaa Sjundbyn kotitekoista mustikkajäätelöä. Mainitsinko jo että se oli ihan älyttömän hyvää!

Tuolla oli ihanan rauhallista ja kuulimme että paikka on kuuluisa herkullisista ravuistaan.

Viimeinen kohde ennen kotimatkaa oli Raaseporin linnanrauniot. Sielläkään en ole ennen käynyt, joten oli tosi mielenkiintoista nähdä millainen paikka on. Oppaamme Tuula osasi vielä niin elävästi kertoa sen historiasta että oli ihan kuin olisi mennyt itsekin aikamatkalle keskiajalle.

Ei uskoisi, että linna on aikoinaan rakennettu veden ympäröimän kallion päälle! Maa alkoi sen verran ajan saatossa nousta että linna hylättiin parinsadan vuoden jälkeen. Oli siihen toinenkin merkittävä seikka, jonka kuulimme oppaalta...

...Nimittäin olutkellarin katon romahtaminen. Olut oli niihin aikoihin niin tärkeä juoma, koska puhdasta juomavettä ei ollut saatavilla joten se vaikutti muuttoon.

Linnalla ja sen lähellä olevassa linnanvoudin tuvassa järjestetään paljon erilaisia tapahtumia ympäri vuoden ja niitä voi myös vuokrata omiin juhliin. Viimeksi täällä oli kuulemma teknotapahtuma! Aika hienot puitteet vai mitä?

Anna Abreun hauska videokin on kuvattu tuolla, löytyy  Youtubesta

Pää pyörällä kaikesta näkemästämme ja kokemastamme lähdimme kotimatkalle. Raasepori ja Tammisaari olivat kyllä niin ihania paikkoja että oli kuin ulkomailla olisi piipahtanut!

Meillä oli superkiva päivä, kiitos vielä Lumo Oy:lle ja kaikille muille järjestäjille!

Satu /Talossano23 kirjoitti...

Ihanat kuvat ja kiitos seurasta 💖 kohta sitten kuvia sieltä ulkomailta 😄

Menninkäinen kirjoitti...

Eikä! Mäkin sain kutsun tonne, mutta olin liian laiska lähtemään... Tosi kivan näköinen reissu!

Satu /Talossano23 kirjoitti...

Ihanat kuvat ja kiitos seurasta 💖 kohta sitten kuvia sieltä ulkomailta 😄

Matkatar kirjoitti...

Satu: Kiitos! Juu tottakai :)

Menninkäinen: no voi harmi kun et tullut, olisi ollut hauska tutustua 😊

enkulin käsityöt kirjoitti...

Oi että on upea paikka ja kauniit kuvat.

Tiia K kirjoitti...

Ihana päivä ja postaus. Likimain meinattiin tavata livenä, koska sain kutsun tuonne myöskin. Olin vaan jo ilmoittaunut Aarrekartta ja Unelmieni vuosi tilaisuuteen eli olin siellä. <3

http://tuijankortteilua.blogspot.com kirjoitti...

Oli niin upeita kuvia. Paikkana varmasti tosi hieno, sekä myös tapahtuma.

maiju kirjoitti...

Paljon tuttuja paikkoja. Liikutaan tuolla suunnalla paljon, kun mökki on Sammatissa. Tämä on niin ihanaa seutua.

Matkatar kirjoitti...

enkulin käsityöt: Kiitos! Joo tuo on upea paikka eikä ole kaukana esim. Helsingistä.

Tiia K: Kiitos. Oi, olisi ollut kiva tavata! Mutta varmaankin joskus toisessa paikassa :D

tuijankortteilua: Kiitos, oli hienoa!

maiju: Ahaa, minulle aika outoa seutua mutta sitäkin mielenkiintoisempaa!

Satu V/SatunNaiselämää kirjoitti...

Kaunista...ja hyvä, että sääkin suosi!

aimarii kirjoitti...

Huikeen hieno reissu ja upeita kuvia tuliaisiski.