torstai 30. maaliskuuta 2017

Vaaroja uhmaten..taas vaeltamassa

Ranskan puolella saimme vinkin kivasta vaellusreitistä joka seuraisi vanhoja ratakiskoja. Lähdimme eväät ja vesipullot mukana seuraamaan ohjeita -tosin alussa jo hieman epäilytti löytyikö oikea reitti koska se näytti alkavan suoraan sähköistetyltä laitumelta...

Aita oli oikeastaan metsän reunassa -jouduimme siis avaamaan portin päästäksemme polulle. Polku näytti aika risuiselta ja muuttuikin aikamoiseksi ryteiköksi. Mietimme millaisia elukoita aidan oli tarkoitus pitää poissa tieltä -villisikoja, härkiä vaiko vain hevosia?

Onneksi polku muuttui paremmaksi kulkea, mutta edelleen jatkoimme matkaamme aidan sisäpuolella -ehkä hieman varuillamme mitä voisi tulla eteen.

Vähän ajan päästä näimme suuria lintuja kiertelevän päidemme yläpuolella ja mies tunnistikin ne kotkiksi. Hui, niitä oli kymmeniä! Alkoi vähän jänskättää koirien puolesta, äkkiäkös tuollainen kotka pikku koirulin nappaisi lounaakseen!

Onneksi kotkat jäivät pian taa ja seuraavaksi näimme alempana rinteessä hassun ihan liikkumattoman hevosen. Kai se vaan nautti lämmöstä ja keväisistä tuoksuista.

Ylitimme purosen ja kiipesimme vuorta pitkin yhä ylöspäin. Pääsimme laelle ja näköalat olivat vieläkin kauniimpia. Vanhaa ratakiskoa emme kyllä nähneet, mutta pari hylättyä betonirakennusta kylläkin.

Löysimme merkkejä myös jonkinlaisesta kaivostoiminnasta. Vanhoja ruosteisia kaivurin kauhoja lojui maassa ja kalliossa oli vanha kaivostunneli.

Söimme eväitä aurinkoisella paikalla metsässä ja jatkoimme matkaa. Maasto muuttui taas, maassa oli tosi paksu kerros kuivuneita lehtiä ja Siriä sai kantaa koska se upposi niihin.

Jälleen pääsimme kukkulan laelle ja loppumatka olikin siistiä hiekkatietä. Ohittipa meidät yksi mopokin, muuten oli tosi rauhallista.

Sikäli oli taas oltava tarkkana sillä huomasimme pinjapuissa roikkuvia "pumpulipalloja" tosi paljon. Niissä muhii itse asiassa Espanjan vaarallisimmaksikin eläimeksi sanottuja isokulkuekehrääjänä tunnetun yöperhosen toukkia. Ne liikkuvat maassa kiinnittyen toisiinsa ja tehden pitkiä toukkaketjuja. Jos koira sattuu vaikka koskemaan kuonolla tai tassulla näihin toukkiin, sille voi tulla paha kuolio, ne ovat niin myrkyllisiä. (Niin ihmisellekin)

Pian löysimmekin jo takaisin autolle jatkamaan matkaa. Reitti ei ehkä ihan ollut se mikä meille neuvottiin mutta kivaa oli taas kerran.

Marre kirjoitti...

Huh, onpa pelottava toukka, pitää kiertää kaukaa jos näkyy tuollaisia pumpulipalloja.. Kiva seikkailu :) Koiratkin varmaan tykäävät, paitsi kotkista ja toukista.. :D

Jael kirjoitti...

Mielenkiintoinen reitti teillä,hieman karua,mutta vuoristomaisemat ovat aina mielenkiintoisia.,Kamala mikä ötökkä,täälläkin sitä on ja leviämässä,toivottavasti ei tule vastaan.

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Vaatetuksesta päätellen siellä on jo lämmintä. Täällä lupaavat taas lunta. Pöh. Talvella sitä ei tule ja keväällä tulee.

Tiia K kirjoitti...

Hui noita kotkia, itekin miettinyt joskus jos joku peto tai petolintu nappaisi meidän kisut, ihan hyytävä ajatuskin. Aivan ihanaista viikonloppua teille sinne aurinkoon, tänne pukkasi lumi maahan. :)

Anna / Kätteni Jäljillä kirjoitti...

On siellä kyllä jännittäviä sekä kauniita paikkoja koluttavana! Tuollainen vaellus olisi kyllä kiva joskus kokea. :) Ja hui, tuo toukka kuulostaa tosi hurjalta! En haluaisi törmätä moiseen...

Sirokko kirjoitti...

Iiik, olen nähnyt tuommoisia, mutta en tiennyt niiden olevan myrkyllisiä. Huh. Kiitos kun kerroit!

Matkatar kirjoitti...

Marre: Juu kannattaa kiertää, etenkin näin keväisin!

Jael: Juu vuoristoissa on kiva patikoida kun maisemat vaihtuvat niin nopeasti!

Paluumuuttajar: Joo lämmintä on mutta koska on vielä kevät sää voi yllättäen muuttua. Näistäkin kuvista seuraavana päivänä oli tosi kylmä.

Tiia: Kiitos kiitos ihanaa viikonloppua sinullekin!

Anna/Kätteni Jäljillä: Juu kyllä täälläpäin riittää nähtävää eikä tarvitse edes kauas lähteä. Ranska on ihan tunnin-parin ajomatkan päässä!

Matkatar kirjoitti...

Sirokko: Okei, no olipas hyvä kun huomasit postaukseni! Täälläpäin aina keväisin muistutellaan noista vaeltavista toukista ja niiden vaaroista.