lauantai 30. joulukuuta 2017

Katsaus vuoteen 2017 -olipas vuosi!

Taas on vuosi lopuillaan ja on mielenkiintoista muistella kulunutta vuotta. Mitä kaikkea on tullut koettua ja puuhattua vuoden aikana? Entä mitä suunnitelmia, toiveita vuodelle asetin ja miten ne toteutuivat?

Tammikuussa olimme Barcelonassa ja saimme vanhemman tyttären poikakaverinsa kanssa tänne vierailulle. Yhdessä kävimme sirkuksessa ja loppiaisen Los Reyes -kulkuetta katsomassa sekä vaeltamassa parissakin paikassa.

Ystävämme koira ja Sirin hyvä ystävä hävisi taistelun pitkäaikaista sairautta vastaan ja se oli sydäntäsärkevä kokemus meille kaikille.

Helmikuussa käytiin katsastamassa monenlaisia paikallisia juhlia kulkueineen. Barcelonan suojeluspyhimyksen Santa Eulalian juhlassa lempparini on aina lohikäärmekulkue, jossa ammutaan sähikäisillä. Kiinalaisten uutta vuotta juhlittiin myös ja Kukon vuosi alkoi. Karnevaalikin monine tapahtumineen oli helmikuussa, ja täytyihän sielläkin jälleen käydä ihmettelemässä.

Maaliskuussa käytimme hyödyksemme jokakuisen "kuun ensimmäinen sunnuntai" -ilmaisliput ja kävimme Barcelonan historiallisessa museossa MUHBAssa ensimmäistä kertaa. Oli varsin mielenkiintoinen ja valaiseva kierros. Mitä kaikkea suurkaupungin alta voi löytyäkään...

Sitten piipahdimme ystävämme kanssa Ranskan puolella. Tai olimme siellä lähes viikon useammassa eri majapaikassa. (harmi kyllä paljon jäi monia kivoja juttuja ja kuvia julkaisematta tuolta viikolta, -vaan ehkä joskus...)

Colliouren kauniissa pikku kylässä olimme kaksi yötä, nautimme herkullista illallisista rantaravintoloissa, teimme vaellusretkiä lähimaastoihin ja tutkimme kaupunkia. Tuonne olisi kiva palata uudelleen!

Ihmeelliset valkoiset kalliot

Huhtikuussa velipuoleni vieraili tyttärineen Barcelonassa ja kiertelimme heidän kanssaan tuttuja paikkoja.  Juhlimme myös pääsiäistä ja aurinko alkoi jo mukavasti lämmittää. Loppukuusta palasimme Suomeen Keltaiselle tuvalle.

Toukokuussa oli aika viileää Suomessa, mutta se ei meitä haitannut sillä aloimme heti ahkeroida pihakivetyksen kimpussa. Saatuamme kivet naputeltua paikoilleen aloin puuhastella puutarhassa. Uusia taimia tuli sinne tänne ja suunnittelin innoissani uusia penkkejä, odotin kesää ja kaikkea hauskaa.

Kesäkuussa lähdin tyttärien kanssa äiti-tytär -matkalle Tallinnaan. Yksi yö laivalla ja toinen maissa -kylläpäs oli hauskaa! Seuraavaa matkaa suunnitellessa...

Sirikin alkoi nauttia toden teolla Suomen kesästä -ilmat alkoivat lämmetä ja se sai karvakamu Vilhon kaveriksi yökylään.

Heinäkuussa  puutarha alkoi olla runsaimmillaan sateisen kesän ansiosta. Kohokohtia olivat kesäkeittokekkerit omassa puutarhassa sekä Lapakiston patikkaretki Annen ja Cleon kanssa.  Molemmilla kerroilla meille sattui mukava kesäinen sää vaikka muuten viime kesästä jäi mieleen tosiaan aika sateiset kelit.

Elokuussa liityin paikalliseen Fotoklubiin ja sain lisää intoa valokuvaukseen. Kävin itsekseni ihailemassa Lahden kaupungintaloa, ja valokuvausporukoiden kanssa Suomenlinnan retkellä.

Loppukuusta saimme Barcelonan ystävämme koirineen Keltaiselle tuvalle yökylään, lämmittelimme saunaa ja kävimme Pirunpesällä ja Kiikunlähteellä retkellä.

Syyskuussa kävin valokuvailemassa blogikamu Sadun kanssa. Meitä yhdisti kuvausinnostuksen myötä myös polkupyöräily, joten oli luontevaa lähteä pyörillä kuvailemaan lähimaastoja. Kiva retki jonka varmasti uusimme uusilla maisemilla ensi vuonna!

Sain tilaisuuden myös kuvata ystävämme vauvamasua, ja sehän oli tosi hauskaa ja opettavaista! Hauska yhteensattuma muuten oli, että vauva syntyi samana päivänä kuin minä juhlin 50-syntymäpäiviäni! Kivaa, en olekaan ennen tavannut ketään jolla olisi samana päivänä synttärit! (Paitsi äiti Ammalla!)

Synttäreideni kunniaksi lähdimme miehen kanssa matkalle tarunhohtoiseen unelmieni kohteeseen; Skotlantiin, josta riittikin tarinaa monen postauksen verran, kannattaa tutustua jos et vielä nähnyt:

Ihana ihana Edinburgh
Romanttisella joenrantakävelyllä
Edinburghin linna ja maanalaisia kauhutarinoita
Tarujen Skotlanti -bussikierros läpi ylämaiden

Lokakuun lopussa kävimme Haloo Helsingin konsertissa, jonka jälkeen laitoimme kodin pakettiin ja lähdimme taas Barcelonaan.

Marraskuussa kävimme patikoimassa ja saimme omat tytöt kylään Suomesta isänpäiväksi. Kävimme myös upeassa Game of Thrones -näyttelyssä, joka on muuten Barcelonassa vielä viikon verran!

Joulukuussa aloin availemaan joulukalenterin paketteja, joita toinen tyttäreni oli minulle tehnyt. Lähdimme ystävämme mukaan Valenciaan muutamaksi päiväksi ja pääsimme miehen kanssa ensimmäistä kertaa äiti Amman syleilyyn.

Innostuin lähtemään myös kahdelle Photowalkille (toisen kuvat vielä koneella) joissa tutustuin paikallisiin valokuvauksen harrastajiin. Espanjaakin olemme miehen kanssa opiskelleet katalaaniystävämme opastuksella.

Joulun aika onkin kulunut leppoisasti, kuten meillä yleensäkin. Kylpylässä kävimme rentoutumassa ikäänkuin yhteisenä joululahjana toisillemme.

***

Aika paljon ehtinyt siis tapahtua taas tänä vuonna! Paljon kaikenlaista kivaa harrastelua ja läheistä perhe-elämää. Ensi vuodesta toivon paljon saman tyylistä, mutta jotain muutosta kenties myös omaan elämään. Jotain muutakin tekemistä kuin harrastelua ja bloggailua...katsotaan nyt jos keksisi jotain.

Miltä sinun vuotesi 2017 on näyttänyt? Ihanaa uutta vuotta kaikille!

Tellu Tom kirjoitti...

Kiva postaus... Hyvää uutta vuotta!

Menninkäinen kirjoitti...

Paljon olette ehtineet nähdä ja kokea. Kiva yhteensattuma tuo "synttärikaimat". Minä jännäsin aikanaan veljenpojan syntymää ja saatiin kuin saatiinkin sama synttäripäivä. Pääsin vielä pikkumiehen kummiksikin! Kummityttöni kanssa meillä puolestaan on sama nimppari.

Ihanaa alkavaa vuotta teille!

Maatiaiskanasen Elämää kirjoitti...

wautsi, upea vuosi teillä takana <3 Olkoon ensi vuosikin noin upea ja ihana <3

Hannele Ruusukummusta kirjoitti...

Hieno vuosi kuvina sarja..:)
Hyvää Uutta Vuotta 2018♥

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Tykkään näistä vuosikatsauksista. Toisten ja omasta. Sitä helposti luulee, että elämä vain menee, mutta näissä sitä huomaa, että tulipas kaikenlaista tehtyä. Hyvää Uutta Vuotta 2018!

Satu Mäntyniemi kirjoitti...

Paljon ootte ehtineet!Ihanaa uutta vuotta❤

Tiia K kirjoitti...

Mahtava vuosi takana ja toivottavasti yhtä hyvä edessä. <3 Blogiini jättämääsi kommenttiin vielä sen verran, että todellakin olet aito <3 Ihanaa uutta vuotta Matkatar <3

Anna / Kätteni Jäljillä kirjoitti...

Paljon on tosiaan ehtinyt vuoden aikana tapahtua. :) Pitäisi varmaan tutkia hiukan omiakin kuva- ja blogiarkistoja vuoden ajalta, niin hahmottaisi sen paremmin!

Oikein ihanaa ja menestyksekästä uutta vuotta sinulle, Matkatar! <3

Maarit / MaarItse-blogi kirjoitti...

Elämänmakuinen vuosi niin suruinen kuin iloineen. ♥ Upeita kuvia!

Hyvää uutta vuotta!

Matkatar kirjoitti...

Tellu Tom: Kiitos kiitos ja hyvää uutta vuotta sinullekin!

Menninkäinen: Ihmeen paljon vuodessa ehtii. Kiva yhteensattuma sinullakin veljenpojan kanssa! Ihanaa vuotta 2018!

Maatiaiskanasen elämää: Kiitos :) Ja samaa sinulle <<<3

Hannele Ruusukummusta: Kiitos samoin sinulle!

Paluumuuttajatar: Joo minäkin tykkään näitä lueskella, myös omia vanhoja. Ihmeesti vuoteen mahtuu puuhaa. Hyvää uutta vuotta teidän poppoolle!

Satu Mäntyniemi: Kiitos sinulle ja ihanaa uutta vuotta teille!

Tiia: Voi kiitos sinulle, olet ihana <3 Hyvää uutta vuotta teidän perheelle!

Anna/Kätteni jäljillä: Kannattaa tehdä, on mielenkiintoista nähdä mitä vuodessa on tullut tehtyä! Kiitos ja valokuvarikasta vuotta sinulle!

Maarit Kiitos <3 Hyvää uutta vuotta!

Hertta-Viola kirjoitti...

Paljon mukavia asioita ja hetkiä piti vuotesi sisällään. Toivon sinulle hyvää ja maagista tulevaa vuotta! :)

Rva Kepponen kirjoitti...

Sinulla on ollut selvästikin hyvä vuosi. Onnea Uuteen Vuoteen!

Päden paja kirjoitti...

Ihana kooste ja kuvat♥ Vuoteen mahtuu niin paljon kaikkea:) Tuokoon tämä uusivuosi tullessaan sinne kaikkea mukavaa♥ Hyvää uutta vuotta 2018♥

Jokke kirjoitti...

Onnellista uutta vuotta! Viime vuosi (tänään voi jo niin sanoa) oli sekin hieno tapaus.

Nina Rahja kirjoitti...

Teillä on ollut mahtava vuosi! Ihania kuvia :)
Rakkautta ja hyvää tuulta uuteen vuoteen 2018 <3

Noksu kirjoitti...

Kerrassaan upeita kuvia. Upea vuosi sinulla takana.

Satu kirjoitti...

Vau, olen niin haltioissani kaikista kauniista kuvista <3 Ai niin tuo fotoklubi, photarikurssilla tapasin muutaman klubilaisen, jotka pyysivät minua mukaan kerhoon. Sanoin tulevani kun sari kotiutuu ;)
Ja pyöräretki tehdään ihan varmasti!
Mukavaa uutta vuotta <3

http://tuijankortteilua.blogspot.com kirjoitti...

Olipa tosi mielenkiintoinen katsella kuvia sekä lukea.
Hyvää uutta vuotta 2018 sinne !

Pauliina/PauMau kirjoitti...

Mielenkiintoinen vuosi sinulla. Toivottavasti suunta kohti uutta toteutuu toivomallasi tavalla, itselläkin hakusessa että mitäs sitä nyt alkais ;) Mukavaa alkanutta vuotta!

Birgitta kirjoitti...

Hauska yhteenveto hienosta vuodesta. Paljon on ehtinyt tapahtua ja paljon kokea.
Kaikkea hyvää ja paljon kaunista tälle uudelle vuodelle ♥

Allu kirjoitti...

Hyviä kuvia, kiva postaus,

Leena kirjoitti...

Teillä on selvästi ollut vaiheikas ja vauhdikas vuosi. Ja kuvat ovat hienoja!
Eikös vain olekin hauska palata ajassa taaksepäin ja muistella mukavia hetkiä vuoden varrelta. Minä hoksasin vasta nyt, muiden katsauksia katsellessani, että omaakin kulunutta vuotta voisi katsastaa sillä silmällä.

Matkatar kirjoitti...

Hertta-Viola: Kiitos :)

Rva Kepponen: Oli ihan, kiitos samoin!

Päden paja: Kiitos :)

Jokke: Kiitos!

Nina Rahja: Kiitos ja samaa sinulle!

Noksu: Kiitoksia!

Satu: Kiva kuulla! Juu ilman muuta sinun kannattaa myös liittyä sinne Fotoklubiin, olen varma että tykkäät! :) Ihanaa uutta vuotta!

tuijankortteilua: Kiitos :)

Pauliina: Kiitos! Tässä juu jotain pientä/suurta muutosta olisi suunnitteilla, saa nähdä tapahtuuko mitään. Kivaa uutta vuotta sinullekin!

Birgitta: Kiitos ja samaa sinulle!

Allu: Kiitos :)

Leena: On joo paljon tapahtunut eikä kaikki kiva todellakaan mahtunut tähän koosteeseen. Kannattaa tehdä tälläinen, näitä on kiva tehdä ja lukea!

Pieni Lintu kirjoitti...

Niin upeita kuvia!

Rita A kirjoitti...

Teillä on ollut tapahtumien täyteinen ja liikkuvainen vuosi.