sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Mystinen Gibraltar

Tarinointi retkikuvineen Andaluciasta Etelä- Espanjasta jatkuu. Seuraavana on vuorossa salaperäinen Gibraltarin vuori, joka sijaitsee Euroopan ja Afrikan välissä ja on siten strategisesti tärkeä.

Matkalla Gibraltarinsalmelle muistimme, että aluehan kuuluu Britannialle. Eli siellä täytyy olla tulli ja siten myös passit mukana. Ikävä kyllä miehellä passi jäi hotellihuoneeseen, minun pohjattomasta käsilaukustani se onneksi löytyi. Koska olin ladannut kameran akunkin täyteen uutta seikkailua odottaessani, päätimme, että minä käyn Gibraltarilla yksin ja mies odottelee Espanjan puolella.

Kävelin tullin läpi ja löysin aika pian sellaisen minibussin kuljettajan (tai kuski löysi minut), joka vei turisteja kierrokselle Gibraltarille. Olin jo tutustunut aiemmin mitä kierros pitää sisällään, joten hyppäsin innoissani mukaan. Oli se silti vähän orpoa olla ilman miestä retkellä...

Taksin kuljettaja oli hyvin kansallismielinen gibraltarilainen ja kertoi matkalla asuinpaikastaan ja sen historiasta. Heillä on oma lippunsa ja valuuttana Gibraltarin punta, ja sen kurssi on kiinteästi sidottu Englannin puntaan. Lähes 30 000 asukasta asuu  6,5 neliökilometrin alueella, ja suuri osa vuoresta on luonnonsuojelualuetta.

Ensimmäiseltä pysähdyspaikalta näimme Atlantin puoleiselle merialueelle.

Seuraavaksi pysähdyimme tutkimaan tippukiviluolia, joita vuoren sisällä on paljon. Ne oli valaistu kauniisti ja näyttivät aika jännittäviltä.

Tie alkoi nousta yhä ylemmäs ja minä istuin autossa ikkunan vieressä -suoraan rotkon vieressä. Vähän hirvitti katsoa alaspäin...
Kuski kertoi innoissaan, miten James Bondia kuvattiin näillä teillä -80 luvun lopussa. Hänellä oli näyttää oikein screeniltä Timothy Daltonin kuviakin...

Yht`äkkiä pysähdyimme, ja auton katolle hyppäsi pieni apina vaatimaan makupaloja ikkunasta käsin kuskilta. Kukaan ei tiedä mistä apinat alunperin tulivat vuorelle, mutta nyt niitä on noin 250 ja kanta halutaan pitää siinä. Niitä rokotetaan, sirutetaan ja kastroidaan tarpeen vaatiessa.
Tosi suloiselta ja pehmoiselta karvaturri näyttikin! Mutta kuljettaja kertoi, että niillä on terävät hampaat. Nousimme autosta pois ja hän painotti, että me emme saa koskea apinoihin emmekä antaa niille ruokaa.

Paikka oli vuoren korkeimmalla kohdalla ja sieltä oli huimat näköalat. Silti jotenkin apinat varastivat shown, ja niitä oli kiva kuvailla. Oi, kun olisi mieli tehnyt rapsuttaakin!

Tällä apinalla oli pieni poikanen mukanaan, jonka turkkia emo krapsutteli hellästi.

Äkkiä taksimme kuljettaja kysyi minulta, haluaisinko yhteiskuvan minusta ja apinasta. No halusinhan minä...vaikka vähän jännitti, että pureeko apina. Se oli hyvin kesy ja totteli kuskia. Pomppasi kädenliikkeestä olalleni ja tuntui...pörröiseltä!

Täältä lähdimmekin jo laskeutumaan takaisin alaspäin. Seuraava pysähdyspaikkamme oli paikassa, jossa oli ollut suuri taistelu 1700 -luvulla.

Pääsimme sisään pitkään luolaan, jossa sotilaat olivat piileskelleet ja puolustaneet vuorta. Siellä oli tykkejä ja muuta museotavaraa kertomasta voitokkaasta taistelusta.

Tähän päättyikin kiertoajelumme, ja kuljettaja jätti meidät Gibraltarin keskustaan, josta sai vapaasti käydä ostoksilla tai syömässä. Saimme ohjeet, miten pääsee kävellen takaisin rajalle.

Keskusta oli hyvin moderni ja vauraan oloinen Espanjan jälkeen -veroparatiisihan se onkin. En kuitenkaan jäänyt shoppailemaan, vaan päätin suunnistaa kohti tullia.

Kävelin keskustan läpi ja tulin hotellialueelle. Vähän siellä pyörittyäni tajusin, ettei sinne rajalle ihan helposti löydäkään, ja kysyin eräältä naiselta neuvoa. Hän ei osannutkaan englantia, joten oli pakko pärjätä espanjalla (mikä on edelleen vähän ruosteessa). No, hän oli onneksi myös menossa Espanjan puolelle -palaamassa töistä kotiin. Kuljimme siis yhtä matkaa ja siinähän sitä espanjan harjoitusta tuli samalla mukavasti!

Yllä Euroopan, Britannian ja Gibraltarin liput rajan tuntumassa. Perillä löysin miehen odottamasta jo autosta. Aika paljon harmitti, ettei hän ollut nähnyt kaikkea mitä minä, sillä Espanjan puoleisella raja-alueella ei ollut ollut kuulemma paljoakaan näkemistä.

Leppoisaa sunnuntai-illan jatkoa! Onko teistä kukaan käynyt Gibraltarilla?

Jael kirjoitti...

Oi noita apinoita;hauska tuo kuva missä apina on harteillasi;D Gibraltarissa olen ollut 2 kertaa,viimeksi kun poikani oli varhaisteini.

Tillariina K. kirjoitti...

Katselin juuri tv-ohjelman Gibraltarista. Kivan näköisiä apinoita! Niin ja maisemia! :)

Harakka kirjoitti...

Kyllä se on kaunis paikka!
Ja noi apinat kyllä varmaan veivät monen mielen mukaansa.
Sukiko se apina siinä kuvassa sun hiuksiasi, ihan näyttäisi sille, hi!

Satu kirjoitti...

Tuli ihan omat Gibraltar-muistot mieleen. :-) Kävimme siellä kauan sitten, kun olimme asuntovaunulla Espanjassa, ja minulla on jäänyt päällimmäisiksi muistoiksi mieleen apinat ja punaiset puhelinkopit. Jännä, miten onkin niin brittiläisen oloinen paikka keskellä Espanjaa.

arleena kirjoitti...

Kiitos kierroksesta. Verestelin samalla vanhoja muistojani.
Katselin kuviasi ja ihmettelin, kuinka korkeanpaikankammoisena olen uskaltanut retkeillä kallioiden reunoilla. Hyvin meni ja alas pääsin.

Jag på Ekholmen kirjoitti...

Kaunista...

Marru kirjoitti...

Wau! Aivan ihania kuvia ja mitkä maisemat!!! Kiitos tästä "kuvamatkasta" :))

anneaulikki kirjoitti...

Hienoja - ja tutun näköisiä :) - kuvia ! Olimme kesällä 2012 Gibraltarilla käymässä , kun vietimme pari viikkoa Rotassa. Apinan kanssa en päässyt noin läheiseen suhteeseen , mutta kuvailin kyllä ja tippukiviluolassa tuli käytyä myös .

you-wee because kirjoitti...

Vielen Dank, Matkatar, für deinen lieben Kommentar unter meinem Post zum Basler Fasnachtsbrunnen! Wie kommt es, dass du so gut Deutsch kannst? Das letzte mal, dass ich in Spanien (--> Barcelona) war, ist bestimmt schon zwei oder drei Jahre her. Da müsste ich mal in meinem Blog recherchieren, wann ich die letzten Barcelona-Fotos gepostet habe.
Tolle Eindrücke von Gibraltar - so weit in den Süden Spaniens bin ich noch nie vorgedrungen!
Dir eine schöne sonnige Woche, hier in der Mitte und im Norden Europas ist das Wetter doch inzwischen "etwas" herbstlicher!
Uwe.

CQUEK kirjoitti...

wow! spectacular view up there.. i love that place. why so many monkeys?

Matkatar kirjoitti...

Jael: Kiitos! Kiva kun sinäkin olet päässyt tuola käymään!

Tillariina: Kiitos, kyllähän siellä oli kaunista. Varmaankin mielenkiintoinen ohjelma.

Harakka: Heh, niinhän se näyttää sukivan...en itse asiassa muista tekikö se niin. Ties vaikka olisi tutkinut onko minulla täitä...:)
Satu: Juu, minustakin oli merkillistä sukeltaa yht`äkkiä keskellä Espanjaa toiseen, ja vielä niin pieneen maahan...

Arleena: Oli kyllä huimat näköalat!

Jag på Egholmen: Kiitos

Marru: Ole hyvä!

Anneaulikki: Kiva, teit varmaan saman retken! :)

You-wee-because: Danke Gleichfalls! Ich habe schon mal in Deutschland gewohnt, über 3 Jahren -deswegen kann ich etwas deutsch :)

Cquek: Thanks! The monkeys were brought there a long time ago -but no one knows who. There are about 250 monkeys now. :)

//aNNiKa kirjoitti...

Hienoja kuvia ja upeita maisemia. Apinat on niin suloisia, harmi ettei niihin voi ottaa kunnon kosketusta :)

anumorchy kirjoitti...

Ainakin nuo kuvat nahtyani tekisi mieli kayda!
Tuo lentokentta on hassu, kun siita menee autotie yli.